שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin

בניית אתרים

במאה העשרים ואחד, אתר אינטרנט היא פלטפורמה חשובה מאין כמותה ליצירת קשר עם לקוחות, לשיווק העסק ולהגברת הנוכחות בעולם. על כן בניית אתרים היא פעולה מבוקשת שיש לה דורשים רבים. במאמר הבא נעסוק בבניית אתרים ובמושגים חשובים המתקשרים לנושא.

אתר אינטרנט של דף אחד

אחת האופציות הקוסמות לעסקים רבים היא בניית דף נחיתה (נקרא גם עמוד נחיתה או Squeeze Page). אין מדובר בבניית אתר פרופר אלא בבנייה של עמוד אחד בלבד, אשר "הנחיתה" אליו מופנית לרוב מפרסומים ממומנים, כגון פייסבוק או גוגל.

בשונה מאתר אינטרנט, אשר מורכב ממספר דפים ופיצ'רים שונים, עמוד נחיתה הוא דף ממוקד מאוד אשר עוסק בשירות ספציפי ובהנעה ישירה לפעולה (לדוגמא: טופס בסגנון לפרטים נוספים על המוצר צרו קשר איתנו כאן...). יתרונותיו הגדולים באים לידי ביטוי במיקוד הקמפיין, וכן בעלות שהיא זולה משמעותית מבניית אתר.

העיצוב של דף נחיתה הוא עניין משמעותי במטרה למשוך את הגולשים אך לא להציף ולהרתיע אותם מהצד השני. פשטותו של הדף עומדת בראש מעיינותיהם של המפתחים והעסקים – דף עמוס מדי יבלבל ועל כן ישרת מטרה הפוכה. גם לתוכן השיווקי המפנה אל הדף יש חשיבות ורבה, ולכן יש להשקיע בכתיבה איכותית וממוקדת שמפנה בהצלחה אל הדף שנוצר.

משקיעים בתדמית

אופציה פופולרית נוספת בעולם בניית האתרים היא בניית אתר תדמית. אפשר להגדיר את אתרי התדמית כהתפתחות הבאה של דפי נחיתה. כאן לא מדובר בעמוד בודד וממוקד כי אם בחבילה כוללת המכילה בין חמישה לעשרה דפים שונים ומובחנים.

אתרים אלו יכילו לרוב מידע על השירות או המוצר, על העומדים מאחוריהם וכמובן אינפורמציה שימושית ופרטים ליצירת קשר. גם כאן כמובן ישנה משמעות רבה לעיצוב נכון ולבהירות בתוכן, אשר ינתבו את הגולשים הרלוונטיים אל האתר הספציפי.

אתרי תדמית נבנים פעמים רבות באמצעות וורדפרס, מערכת לניהול תוכן בקוד פתוח שמשמת אתרים קטנים ובלוגים רבים. ישנן שתי אפשרויות בולטות בבניית אתר דרך וורדפרס: באמצעות תבנית מוכנה או באופן מותאם אישית.

התבנית המוכנה רלוונטית לעסקים רבים, היות ובניית אתר תדמית דרכה תהיה זולה יותר אך עדיין אפקטיבית. בנייה מותאמת אישית תעלה מעט יותר אך עשויה להיות שימושית לבעלי עסקים עם צרכים מיוחדים, דברים מורכבים שהם רוצים להוסיף לאתר וכדומה.

חנות ללא כתובת

בימינו, חנות היא כבר לא בהכרח שטח נדלן עם דלפק, מוכר וחלון ראווה. עסקים רבים מוכרים את מרכולתם באינטרנט ונעזרים בפלטפורמות המסחר הגדולות או מקימים חנויות אלקטרוניות משל עצמם. הקמת חנות אלקטרונית היא אם כן גם דבר שבעלי עסקים רבים מבקשים.

באופן טבעי, מדובר בפרויקט סבוך יותר מבניית אתר סטנדרטי. זאת מאחר ויש צורך לבניית קטלוג למוצרים השונים וכן לאפשרות סליקה של כרטיסי האשראי. על כן בניית חנות אלקטרונית דורשת מומחיות רבה יותר ותעלה גם יותר כסף מאתר תדמית. חנות אלקטרונית שמבוססת על וורדפרס תבינה לרוב בהתאמה אישית ולא דרך תבנית.

על אף הקסם שבבניית חנות משלך, חשוב לזכור שחנות אינטרנטית היא לא דבר של מה בכך, ועל כן בעלי עסקים רבים יכולים להסתפק בנוכחות אינטרנטית מוגברת (פייסבוק, אתר תדמיתי, קמפיינים ממומנים וכו') ולוותר על ההתעסקות הרבה שכרוכה בהקמת חנות עצמאית.

פורטל – האתר של האתרים

אם גלשתם אי פעם באינטרנט סביר להניח שנתקלתם בפורטל – אתר המרכז ומנהל מידע ומפנה לקישורים ואתרים רבים דרכו. כמו החנות האינטרנטית גם הקמת פורטל היא בעלת מורכבות מסוימת. יש צורך רב בחשיבה על אפיון האתר, עיצובו, התוכן המושם בו וכך הלאה.

ישנם מפתחי אתרים המתמחים באופן ספציפי בבניית פורטלים. עם זאת כל בונה אתרים מנוסה מספיק יידע להעמיד לרשותכם פורטל מכובד ונוח. לאחר מכן, על בעל הפורטל מונחת התעסקות רבה עם הצורך לעדכן ולהוסיף לו תוכן באופן תדיר ומספק.

על אחסון ושמות

כשבונים אתר יש לתת לו דומיין. כלומר, הכתובת אותה מקלידים בושרת ה-URL (מה שנמצא למעלה בדפדפן) ומפנה ישירות אל האתר, ללא מנוע חיפוש. רכישת דומיין עולה לרוב כמה עשרות שקלים לשנה, למעט מקרים קיצוניים בהם הדומיין קליט מאוד ואז המחיר יכול לנסוק גם הרבה למעלה (חשבו למשל על דומיין בסגנון toys.com).

בנוסף לשם מתאים, אתר אינטרנט דורש גם אחסון. המידע המועבר בו צריך להיות מאוחסן על שרת כלשהו על מנת שיתקיים במרחב האינטרנטי. מחיר האחסון עומד בתלות ישירה לתעבורת האתר. ככל שיש יותר מידע באתר (הוא דורש נפח גבוה יותר של ג'יגה בייטס) כך האחסון יהיה יקר יותר. אחסון משולם על בסיס חודשי, ועבור אתרי עסקים יסתכם לרוב בסכום של כמה עשרות שקלים.

מפתחי אתרים מציעים לרוב חבילות של בניית אתר, אשר במסגרתן משלמים מחיר חודשי קבוע אשר מכיל בחלקו גם את האחסון. חבילה בסיסית תכיל לרוב כמות מקסימלית מוגבלת של מידע בעוד שחבילת פרמיום תאפשר אחסון בסדר גודל מרשים למדי.

הקוד הפתוח שעושה את זה בטוח

כפי שציינו, אתרים רבים נשענים מבחינת תשתית על מערכת הקוד הפתוח של וורדפרס, פלטפורמת בניית האתרים הנפוצה בעולם, ובהתאם הבחירה של מפתחי אתרים רבים בבואם לעבוד עם לקוחות.

וורדפרס נחשבת לנגישה למדי בחינה אינטואיטיבית אך יחד עם זאת מספקת תוצר איכותי ובעל תוקף. היא מציעה מספר עצום של תבניות מוכנות לשימוש הגולשים ונגישה במגוון של שפות, כולל שפת הקודש עברית. אם בעבר בניית אתר דרך וורדפרס הייתה מוצר מותרות היום גם העלות הכוללת אינה נחשבת לגבוהה בהכרח.

פלטפורמה נוספת פופולרית למדי לבניית אתר היא דרך Wix. אם וורדפרס נחשבת לנוחה, אזי וויקס היא כבר פלטפורמה לעצלנים, שבנייה בה דורשת אפס ידע בקוד ובתכנות. תמורת מנוי חודשי קבוע של כמה מאות שקלים אפשר להעמיד אתר אינטרנט. עם זאת התבניות של וויקס נחשבות למוגבלות למדי ועל כן היא אינה מומלצת עבור עסקים שרוצים לפתח ולהעמיק את האתר שלהם.

כתיבה שיווקית זה הלהיט

כתיבה שיווקית היא שירות שבעלי אתרים רבים נעזרים בו. כתיבה שיווקית למעשה צוברת נפח של תוכן איכותי לאתר ומגדילה את מידת החשיפה שלו. כתיבה זאת עוזרת לקידום האורגני בגוגל. כלומר, באמצעותה ניתן להביא לכך שכתיבת מילות מפתח ינתבו אל האתר של העסק בראשית התוצאות של החיפוש (מילת מפתח לדוגמה: "עורך דין בנתניה" שתקדם אתר ספציפי של עו''ד בנתניה).

המחיר של קמפיין שיווקי משתנה מאוד בהתאם לסוג התוכן, כמות התוכן והמטרה שלו (קידום אורגני או ממומן וכיוצא בזה). עם זאת אין ספק שמדובר בתוסף משלים חיוני מאוד עבור בניית אתר איכותי ופעיל. היא מעולה לבעלי עסקים שאינם מעוניינים או יכולים להתעסק בכתיבה לבדם